Enge tunneltjes en steile hellingen

Bij de Eerste Groenelaan is een fietstunnel gepland in het Westrouteplan.

Waarom eigenlijk een fietstunnel? Deze spoorwegovergang wordt door Prorail als veilig beschouwd, dus daarvoor is hij niet nodig. Hij is nodig als de nieuwe Westroute er komt. Deze is te druk en onveilig om wandelend of met de fiets(kar) over te steken.

Lange steile tunnel

Deze fietstunnel wordt lang. Hij moet onder de Vondelstraat en de nieuwe Westroute doorlopen. Hij moet dus ongeveer bij de Brederodestraat in Bakkum beginnen en zal ergens bij de Lindenlaan in Castricum weer op straatniveau zijn.

Ouders met fietskarren vol kinderen, op weg naar een van de Bakkumse scholen (of andersom) zullen flink moeten trappen op de steile hellingen. Voor minder validen (met een rollator) is het vrijwel onmogelijk om, op weg naar een van de Bakkumse huisartsenpraktijken, deze tunnelbarrière onder het spoor en twee wegen door te overwinnen – en om daarna weer thuis te komen.

Enge tunnel

Wie durft ’s avonds door deze tunnel heen te fietsen? Het lijkt meteen al een ideale plek voor hangjongeren. Ook graffiti-kunstenaars zullen zich gaan uitleven: gezellig!

En hondenbezitters uit de bomenbuurt die nu graag in het park aan de Vondelstraat wandelen, zullen van deze lange omweg geen gebruik maken. Laat staan dat ze ’s avonds door deze tunnel willen wandelen. Brr!

Terug naar Het slechtste plan